Najhoršia literárna "Hermiona" | Ako raz všetkým preplo z Twilightu

Kde bolo, tam bolo, žilo raz jedno dievča a to sa zamilovalo...
Láska. Ten cit, ktorý z nás vie všetkých spraviť hlupákov, ten cit, čo utvára tieto desivé príbehy. Skúšali ste sa niekedy zamyslieť, aké typy príbehov vytvárajú dnešní autori? Aké hrdinky nachádzate vo všetkých knihách? Prečo aj po toľkých rokoch nás zobrazujú slabé, neschopné a bez mužov takmer bezcenné? Okrem tých, ktoré som už predstavila minule, priviedla som vám ukázať aj nové. Hrdinky, ktoré si vážim a obdivujem v súboji proti minulej poškvrnenej....


Ktorá sa stala mojou adeptkou v tomto súboji?
Hermiona Grangerová (séria Harryho Pottera- recenziu si prečítaj TU),Katniss Everdeen (Hunger games- recenziu si prečítaj TU) Rose Hathaway (Vampire Academy) a Karou (Dcéra dymu a kosti- recenziu si prečítaj TU), proti minulej odsúdenej hrdinke Belle Swan 
(Twlilight saga)

 
 
MILOVANIE A ODSUDZOVANIE TWILIGHTU
Myslím, že najprv by sme mali veci uviesť na správnu mieru.
Po tom obrovskom Twilight ošiale, ktorý sa prehnal cez teenagerov a celú fantasy literatúru, sa dnes zmenil na určitú mieru odporu a odsudzovania. Koľkokrát počujem: ,,A ty sa vážne čítala Twilight? Fuj, to fakt?!"
Ľudia, ktorí by kedysi túto ságu nepustili z rúk, po nociach nespali, len aby zistili či Bella naozaj ostane s Edwardom, dnes potajomky držia tieto knihy v skrini a tvária sa, že o nich nikdy nepočuli. Tak pre info. Ja som čítala Twilight! Nemám pocit, že môj literárny vkus sa pre to zhoršil. A ak s tým máte nejaký problém, mám jednoduchú odpoveď: "Možno čítam braky, ale ja, na rozdiel od mnohých, naozaj čítam!"
Nehovorím, že teraz mám na Súmrak rovnaký názor, ako vtedy. Áno, bola som ním unesená. Napokon, som iba dievča.
Moje gény ma predurčujú na romantickú dušu, aj keď ju zvyčajne držím pod zámkom a za bezpečnostnými dverami, stále tam je. A v kútiku srdca sníva o niekom, pre koho by som znamenala toľko, ako Bella pre Edwarda. Ale je Twilight sága moja obľúbená séria? Ani náhodou... A najromantickejší pár storočia Bella s Edwardom?Musím vás sklamať. Pre mňa osobne má väčšiu váhu spojenie Alice a Jaspera. Ich životné príbehy do knihy prinášajú omnoho viac, ako tí dvaja.Či si myslím, že Bella je dokonalá dievčenská hrdinka?Prosím vás...

BEZ CHLAPA ANI NA KROK! *Potom prišla Buffy a zapichla Edwarda kolom.*
Ona, ako samotná postava, toho až tak veľa nenarobí. Zvyčajne potrebuje iných (najčastejšie asi Edwarda), aby jej pomohli zo životom. Lenže ako náhle sa stáva novorodenou- je najsilnejšia, najrýchlejšia a najtalentovanejšia upírka v okolí. Ak má upírstvo len viac vyrisovať to, čím bola za života, tak ako to, že nie je ešte väčším postrachom než Kevin zo Sám doma? (Ale som rada, ako to dopadlo. Dostali, čo chceli. Hlavne vo filmovej verzií,kde sa mi páčilo, ako to Bella celé vnímala: "I was born to be a vampire...")Najväčší problém mám asi s tým jej komplexom-ja-zomriem-ak-ma-opustíš. Ja viem, že je ťažké prekonávať pocit odmietnutia a stratu životnej lásky, lenže tam sa život predsa nekončí. Hermiona milovala Rona, Katniss Peeta, Rose zbožňovala Dimitria, A Karounina spriaznená duša bola v Akivovi. Lenže všetky, keď sa niečo zomlelo, boli schopné sa pozbierať a bojovať! Neprestali kúziel. Zatiaľ, čo všetky ostatné hrdinky boli čarodejnice, upírky, chiméry v magickom svete, lenže aj ony si museli poradiť s temnejšími a mocnejšími protivníkmi toho istého druhu.
sa sústrediť na vyššie ciele, nepodľahli depresií ani sa neodtrhli od života. Možno, že chyba bola aj v tom, že Bellu vykreslili, ako človeka vo svete

KÝM BY SI CHCELA BYŤ?
Ďalšia vec je, ako nás ženy (dievčatá) vykresľujú v takýchto románoch. A tiež, aký druh vzorov nám vlastne ponúkajú. Logicky si aj v literatúre cením vlastnosti,ktoré obdivujem na ľudí aj v skutočnom živote (Vlastnosti,ktoré by nemali vymrieť), ale to ani zďaleka nie je všetko!
Hrdinky ako Hermiona dievčatá učia, že je v poriadku byť múdra a sčítaná, ale byť dobrá priateľka, je ešte dôležitejšie. (Priznajme si to, že Harryho svet by bol veľmi odlišný, keby Hermiona nečítala!)
Rose ukazuje, ako byť silná a hrdá. Nie v zlom slova zmysle. Ale zachovávať si sebaúctu, bojovať za priateľov a nebáť sa byť silná, fyzicky ani psychicky. V zložitých situáciách, keď sa zdá všetko stratené, neprestať veriť a vymyslieť nejaký plán, lebo svoju kožu by sme nikdy nemali ponúknuť zadarmo.
Katniss učí, že by sme mali ochraňovať slabších, postaviť sa za správne veci a sebaúcta a samostatnosť sú omnoho dôležitejšie veci v živote, ako romantika.
Karou zas, že nie je dôležité, čím ste sa narodili, ale to, kým sa stávate. Ctiť si a nezabúdať na rodinu. Postaviť sa za správnu vec a byť svoja, aj keď vám skoro nikto na svete nerozumie. Nebáť sa byť odlišná a nechať v sebe plynúť aj tvorivého ducha. Je fajn byť milá a láskavá, ale nikdy by vám to nemalo zaslepovalo oči.
A čo sa dozvedáme od Belly? Že nemôžem byť nikým a to jediné, čo ma v živote dokáže urobiť šťastnou, bude môj muž.

KAM MY ŽENY PATRÍME?
Myslím, že máme na viac...Vy nie?
Ešte aj modernom svete sa stále nachádzajú rozdiely medzi postavením muža a ženy.
Dokonca moja priateľka žije v domácnosti, kde chlap vyčlenil čisto mužské a ženské roboty. Nechce, aby si jeho dcéra hľadala brigády alebo mala nejaké ambície, lebo žije v tom, že žena je dobrá na domácnosť a stráženie detí...
Prečo to spomínam? Pretože ma prekvapuje, že samotné autorky sú ochotné sa podriadiť takémuto konceptu. V YA literatúre behajú uplakané sliepky (Luce-Pád, Evie- Zlodejka duší), čo svoj život zasvätili mužom. (A feminizmus upadá najmenej o sto rokov dozadu...) Ja byť chlapom a mať dievča, čo sa na mňa furt lepí, splní mi každé zbožie želanie s fanatickým výrazom na tvári, tak sa jej rýchlo zbavím. (Ak sa tu na to nájde chlapský názor, budem len rada :D) Výnimky sú tu potom hrdinky a la Zoye (Škola noci)- teda hrdinky s vlastným háremom, ako som spomínala minule. (Súvisejúci článok: 5 dôvodov prečo sa má čitateľ chuť ísť občas zakopať. Alebo tam aspoň zakopať hlavné hrdinky)

POĎME SA HRAŤ NA KRÁLIKY!
Ďalšie mínus pre Bellu- je tá jej posadnutosť sexom.
Nepamätám si, že by iná hrdinka sa snažila svojho vyvoleného zviesť niečím viac, ako bozkami. Približne všetky majú okolo sedemnásť- čo je predsa normálny vek pre bozkávajúcich sa tínedžerov...
V štvrtom diely sa to hromadilo najviac, kde ste v podstate pár kapitol čítate, ako na seba preberá podobu sukuby, a len čaká, "kedy konečne na ňu Edward skočí."
Chudák chlapec ju doslova musí unaviť iným spôsobom, ak sam nechce obávať toho, že v noci bude potajomky znásilnený. (Je zas pravda, že sa obaja najprv vzali, než svoj vzťah rozvíjali aj fyzicky. Takže Bella má na to právo, ale aj tak to nie je veľmi môj štýl.)
Viac preferujem Rowlingovej adaptáciu.
Hermiona s Ronom najprv spoznali. Vybudovali si silné priateľstvo, a až potom sa ich vzťah stal niečím viac. Nie z ničoho nič. Ich city sa postupne začali odhaľovať už v Ohnivej čaše- aj keď ja som vtedy ešte stále verila, že nakoniec skončí s Harrym. Určite som moje detstvo strávila strávila šťastnejšie pri knihách Harryho Pottera, v kúzelnickej škole plnej mágie, než s Twilightom. (Súvisiaci článok: Ďakujem ti, J.K.Rowling, za chlapca,ktorý bude navždy v mojom sdci.) Nehovoriac o tom, že väčšina si existenciu Twilightu všimla až vďaka hercom.

KAM BY SA TIETO KNIHY PODELI BEZ ROMANTIKY?
Harry je príbeh troch priateľov odhodlaných zničiť najväčšieho čarodejníka všetkých čias
Vampírska Akadémia- príbeh dvoch priateliek, ktoré nedokázala rozdeliť ani smrť.
Hunger games- Príbeh jedného dievčaťa, ktoré sa pre všetkých stalo symbolom nádeje, v krutej vojne ochraňuje slabých a nevinných.
Dcéra dymu a kosti- príbeh dievčaťa, ktoré snívalo o lepšej budúcnosti, a aj napriek obrovskej zrade z vlastných radov, sa stala jedinou nádejou na záchranu sveta chimér.
Twilight je o dievčati, ktoré sa prisťahovalo do mesta, kde stále pršalo....
Myslím, že kedy mi raz moje dieťa povedalo, že by chcelo byť, ako Bella, moja úloha rodiča by totálne zlyhala.

Myslíš, že moja kritika bola scestná alebo trefná? Je nejaká dievčenská hrdinka, ktorú v knihe obdivuješ? Prečo? Vadia ti hrdinky typu a la Bella? Alebo Bella? Myslíš, že literárne hrdinky môžu ovplyvňovať správanie mladých dievčat? Preferuješ vzťahy ktorý vykreslila Rowlingová alebo Mayerová? Pokladáš fanúšikov Twilightu za mladých a hlúpych? Prečo? Alebo máš túto sériu rád/a?
Kam ďalej? Články,ktoré by vás tiež mohli zaujímať:
5 dôvodov prečo, sa má čitateľ chuť ísť občas zakopať. Alebo tam aspoň zakopať hlavné hrdinky.
Ďakujem, J. K. Rowling, za chlapca, ktorý navždy ostane v mojom srdci.
Knihy, ktoré uvidíte vo filmovom prevedení | Books
Prečo čítať knihy? | Books
Epilóg pre záujemcov: Ospravedlnenie za mega dlhý článok, ale hádam som vás zaujala. Hrdinky v knihách mi už dlhšiu dobu nenechali spávať. Ako viete, všetky podobné články nájdete v rubrike  Knihy z iného uhla alebo proste choďte hore do Books. Ak sa vám páči tento blog a chcete o nom mať prehľad prihláste na odber (najlepšie) cez GFC, google+ alebo bloglovin. Nezabudnite mi nechať nejaký pekný komentár. Vyjadrite sa k článku a uvidíme sa u ďalšieho príspevku.

Vaša priateľka Viallen
 

Menovky: ,