Katany, čaje, shogy a ďalšie japonské radovánky| Nipponsfest &Hankagon

Festival tradičnej japonskej a kórejskej kultúry. Vôbec som nevedela, čo mám čakať. Cestou do Bratislavy som vo vlaku sedela plná  vzrušenia a očakávania. Síce som už pravidelný účastník ComocSalónu, AnimeSHOW i SlavConu, rok 2016 sa zapíše ako môj premiérový ročník na Nipponsfeste &Hankagone , síce oba majú už svoju šesť ročnú tradíciu. Ako teda dopadol tento netradičný výlet? Celkom zaujímavo. Dalo by sa povedať, že som prežila zábavný víkend, nesiem si veľa pekných spomienok, no veľa z nich naštrbených nepríjemnými drobnosťami. Poďme si to teda rozobrať...
 Piatok (11.11.2016)
Ako som už spomínala vo svojej pozvánke, festival ste si mohli užívať už v piatok, ak ste sa dostavili na premietanie (tento rok bola Cesta do fantázie, Bakuman - Live Action, Útok Titanov II: Koniec sveta) Mierne ma však zarazilo, keď som zistila, že sa okrem premietania žiadny iný program nekoná. Keď som si to v hlave prerátala, za dopravu by som dokopy dala toľko, koľko za normálny lístok do kina, čo mi prišlo mierne na hlavu, ak mám pozerať filmy, o ktoré nemám až taký záujem. A tak som prvý deň vynechala. Príde mi to ako plytvanie, veľa študentom vyhovuje viacej zabaviť sa piatok/sobotu ako sobotu/nedeľu práve kvôli presunom a dochádzaniu...Tie priestory sú aj tak prenajaté, tak prečo neskúsiť spraviť nejaký program?


Sobota 12.11.2016
V sobotu som prišla mierne priskoro (spoje). Obzerala som si priestory, ktoré naozaj musím pochváliť. Veľmi útulné, decentné a dotvárajú takú tú familiárnejšiu atmosféru. Na to, aký sa snaží byť tento festival sú mimoriadne vhodné. V blízkosti máte aj Kaufland, takže s jedlom si nikdy nemusíte robiť starosti.

Ako jedna z mála som sa aj o takej skorej rannej hodine odhodlala na prednášku Pokemon Go. Aj keď prišlo len pár odvážlivcov, vrátane mňa, malo to aspoň takú príjemnejšiu atmosféru, netlačili ste sa v preplnenej sále s mnohými ľuďmi, žiadny hluk, smrad, všetko super. Nedá sa povedať, že by som sa dozvedela niečo nové, no zároveň oceňujem, že prednášajúci sa vyjadroval k veciam, ktoré sa ohľadom hry zistili len pár dní dozadu. Vidieť, že sa o danú tému zaujíma a je v nej dobre zbehaný. Poznať, že to nieje iba náhodný fanúšik, ktorého napadlo, že by bolo super sa predviesť, no na prednášku aj tému sa riadne pripravoval.

"Chalani sa vôbec nešetrili a svedčia o tom aj drobné škrabance, rozbité púzdro a odseknutá rukoväť meča. Bezpečnosť šla stranou, no šou to bola poriadna!"
 
Otvárací ceremoniál - bol úžasný. Potešilo ma zistenie, že som nebola v hale jediný nováčik. O zábavu sa postarali samuraji a ich predvedenie bojových umení. Chalani sa vôbec nešetrili a svedčia o tom aj drobné škrabance, rozbité púzdro a odseknutá rukoväť meča. Bezpečnosť šla stranou, no šou to bola poriadna!
Ak ste mali dosť anime, prednášok či hier z Ihriska, mohli ste si pri stoloch skúsiť niečo netradičné. Práve tam sa mi podarilo odohrať partiu môjho života! Možno ste počuli o japonských hrách Shogi a Go. Väčšina nováčikov v tejto hre totálne pohorí, mne sa nejakým zázrakom podarilo prehrať len o štyri body! (Čo mi vôbec nepríde zlé!) Chalan nemal problém naraz sledovať a hrať dve rôzne paortie. Zato ja som mala pocit, že nad každým ťahom rozmýšľam večnosť a nemám poňatia čo poriadne robím... No aj tak to bola veľká sranda!

"Začali sa kopiť technické problémy, klasické nestíhanie a posúvanie programu, vďaka čomu som zmeškala veľa kvalitných prednášok bezduchým čakaním. Dá sa povedať, že práve na Cosplayi bolo vidieť najväčší problém festivalu"

Menším sklamaním tohto festu bola Cosplay súťaž. Začali sa kopiť technické problémy, klasické nestíhanie a posúvanie programu, vďaka čomu som zmeškala veľa kvalitných prednášok bezduchým čakaním. Dá sa povedať, že práve na Cosplayi bolo vidieť najväčší problém festivalu- nedefinovanosť. Nipponfest sám o sebe nevie či chce byť skôr ako SlavCon (seriózny, pre straších fanúšikov) či priateľskejšou Animeshow (s karaoke, Cosplayom, pre mladých anime nadšencov). Nipponfest sa snaží vyhovieť všetkým a nie vždy to úplne funguje. Pre mladých je tam primálo strelených prednášok, málo možností posedenia vonku s priateľmi, priestory sú príliš tiché, až dostávate pocit, že je zlé to ticho narušiť. Dá sa povedať, že z mladších ľudí, je to skôr pre veľmi vyspelých jedincov. Prednášky sú kvalitné, no seriózne, a človek, ktorý netúži, ako ja, za ten víkend nabrať čo najviac nových informácií, ich môže považovať za mierne nudné... Mňa samotnú nikdy nenapadlo, že v súťaži uvidím postavy z LOLka, klasických Disney rozprávok. či amerických komiksov! Myslím, že veľa návštevníkov zdieľalo moju predstavu o tom, ako sa na chodbách stretnú skupinky v kimonách a typickom japonskom oblečení, a nie v magických armoroch z hry či nejakej fantasy. Preto ma nezaráža slabá účasť. Kvalitu cosplayov ma ale ani nenapadne kritizovať, tie boli úžasné..

"Napriek vážnej tradícií vo východných krajinách, nám nechýbal humor a príjemná diskusia."

Ďalšia vec, ktorú musím festu vytknúť je výber prednášok. Veľmi často sa mi stalo, že som si musela vybrať medzi dvomi, ktoré ma naozaj zaujali, alebo bola celá prednášková rada úplne hluchá. 
O jeden z najlepších zážitkov sa mi postaral workshop čajového obradu s drobnými ochutnávkami. Napriek vážnej tradícií vo východných krajinách, nám nechýbal humor a príjemná diskusia
Rovnako mi padla vhod prednáška od našej známej „Tomoe-gozen“ (Lucia Zavodníková), tento raz s názvom Japonská mytológia. Nanešťastie som bola nútená ju predčasne opustiť. Vlaky nečakajú...a takmer ani nepočkali.Kto sa v prednáškach nenašiel, kino bolo najlepšie útočisko. Zaujímavý výber anime (Relife, Drifters, Trickster), z ktorého väčšinu práve dopozerávam doma a netrpezlivo čakám na preklad- pre mňa skutočne netypické. Vrelo odporúčam...


Nedeľa (13.11.2016)
Nedeľa sa niesla v omnoho pohodovejšom duchu, oboznámená s tým, ako festival funguje, nikam som sa neponáhľala, našťastie sa mi nikde nekryli prednášky. (Vážne! toľko zaujímavých vecí vždy v ten istý moment! Prečo?!)

"Viete si predstaviť ako to dopadne, keď amatérom (a hlavne geekom) dáte do rúk zbraň a poviete: "Sekaj!"?"

Mohli ste si potrápiť svoje mozgové bunky pri Japonských hlavolamoch a potom si skúsiť presakávanie katanami ako ja. Energia z tohto vystúpenia ma naplnilo elánom na celý deň! Po ukážkach profesionálmi sme prišli na rad my! Viete si predstaviť ako to dopadne, keď amatérom (a hlavne geekom) dáte do rúk zbraň a poviete: "Sekaj!"? Povedzme, že jeden bambus letel medzi mňa a náhodné dievča rovno do stĺpu. Usúdila som, že bude najlepšie sa tváriť, že to ani náhodou nemohlo skončiť v mojom oku a nadšene som tlieskala úchvatnému pokusu. Čoskoro na stojane začali chýbať okraje, keď niekto nedopatrením zarezal do dreva a atrapy v podobe tekvíc nemali práve najšťastnejší deň.
Tomoe na konci dňa opäť nesklamala a z jej prenášky o Histórií japonského odevu som si odniesla asi najviac.

"Osobne si viem predstaviť, aké by bolo úžasné, keby komunita vyvinula trošku iniciatívy. Medzi nami sa skrýva toľko talentov! Prečo neskúsiť prezentovať svoje výrobky?

Ak si tak letmo spomeniem na celý Nipponfest. Zamilovala som si nádherné kulisy v sálach, ktoré všetky neskôr slúžili v ukážkach či nejakých prednáškach, obchodíky s vlastnoručnými výrobkami- sortimentu nie je málo, no veľa vecí ste mohli objaviť na iných festivaloch...
Osobne si viem predstaviť, aké by bolo úžasné, keby komunita vyvinula trošku iniciatívy. Medzi nami sa skrýva toľko talentov! Prečo neskúsiť prezentovať svoje výrobky práve na takýchto festoch? Po tom, čo som si zažila spoluprácu s Nipponfestom a videla, akí sú ochotní, verím, že by sa len potešili. Takže ak máte ambície ako napríklad lolita z Porcelain Doll, do toho! Predveďte sa!

Na festivalu sa mi však celkovo páčilo. Neviem presne kam by som ho zaradila na osi spokojnosti, preto je isté, že už teraz sa teším na budúci rok. Som zvedavá na zmeny, inovácie, no zároveň dúfam, že si Nipponfest ponechá to správne.  Ďakujem vám, že ste mi dali príležitosť prežiť si ho s vami! Isto o mne ešte budete počuť. Vidíme sa všetci v roku 2017! (17.11, 18.11 a 19.11.2017)
Vaša priateľka Viallen.

Fotografie pre vás (okem mňa) pripravili: Tomáš Turis, Petra Škantárová
Páčil sa ti článok? Skús si prečítať aj:
Filmy|5 dôvodov prečo dať anime šancu...
Viallen a Anime | Ako som začínala?
Halloween špeciál | Hororové anime, z ktorých vám prejde mráz po chrbte

Napíšete mi do komentára! Teším sa na vaše názory a živú diskusiu! :)
Zúčastnili ste sa na Nipponfeste & Hangukone 2016? Čo ste si užili najviac? Máte nápady na zlepšenie? Súhlasili ste s mojimi názormi/vylepšeniami? Plánujete ísť budúci rok? Máte aj vy nejaké pripomienky festivalu? Vyplňte organizátorom dotazník a pracujme na tom, aby boli tieto festivaly ešte lepšie! 







Menovky: ,