11 minút | Aneb rozprávka o jednej malej prostitútke (Paulo Coelho)

Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 248 strán
Žáner: Pre dospelých / Zo života / Motivačná literatúra

Kde bolo, tam bolo, žila raz jedna prostitútka menom Mária. Počkať? Nemala by formulkou „kde bolo tam bolo“ začínať kniha pre deti? Ale slovo prostitútka naznačuje, že ide o príbeh pre dospelých. Napokon, všetci sme počas života jednou nohou v rozprávke, takže úvod ponecháme tak. Kde bolo, tam bolo, žila jedna prostitútka menom Mária...



 
„Všetko mi napovedá, že sa práve chystám zle rozhodnúť, ale robiť chyby patria k životu. Čo odo mňa svet chce? Chce, aby som nikdy neriskovala, aby som sa vrátila tam, odkiaľ som vyšla, len preto, že nemám odvahu povedať životu "áno"?“

Rozprávkový štýl poprepletaný hlbokými úvahami, za ktoré by sa nemusel hanbiť nejeden filozof. To je celý Paulo Coelho, ktorý tentoraz poodhalil tajomný plášť sexuality. Možno sa zhrozene pokyvute hlavou. Pýtate sa, ako sa niekto opováži písať o prostitúcií a ešte to nazývať filozofiou? Dostali sme sa do doby, keď sex predáva. Oblečenie, filmy, albumy, kozmetiku aj knihy. Jedenásť minút však nie je ten prípad, ktorý sa snaží preraziť pod záštitou zakázaného ovocia. Príbeh je inšpirovaný skutočnou ženou, ktorá čaká na svoje šťastie. Rovnako ako mnohé, aj ona snívala o svojho princovi na bielom koni, ktorý sa nikdy neukázal. Svoj posledný pokus skúsi v Rio de Janeiro, kde jej istý muž ponúkne prácu tanečnice Samby v kúzelnom švajčiarskom mestečku -Ženeve. Európa sa však nestáva jej vysneným rajom. Mária si vyberá remeslo staršie než svet a spolu s tým odchádzajú všetky ideály o spolužití muža a ženy. Čo sa však stane, keď jej osud podhodí rovnako strateného človeka ako je ona sama? Ak to znie akokoľvek, táto kniha nie je o sexe. Paulo Coelho sa k tejto téme vyjadruje inak ako napríklad 50 odtieňov šedej. Jedenásť minút búra stereotypy, otvára témy, o ktorých sa nehovorí a ponúka rady k nádhernému a šťastnému životu.

„Deti sa vzdávajú svojich snov, len aby urobili po vôli rodičom, rodičia sa vzdávajú života, len aby potešili svoje deti, a tak láskou, ktorá mala prinášať len radosť a šťastie, zdôvodňujeme bolesť a utrpenie.“

Čím to je, že práve tie najlepšie knihy sa najhoršie hodnotia? Normálne by som porovnávala postavy, vŕtala sa v príbehu, chválila alebo zhadzovala autora. Ako sa hovorí, každému podľa zásluh. Ale čo keď vám ponúkne niečo iné? Niečo, čo ste ešte nikdy nečítali a vo svojom živote ani nebudete? Coelhove knihy sú ako život. Nestačí o nich počuť, musíte ich prežiť, dotknúť sa ich, pomilovať ich. Zatiaľ, čo jedni krútia hlavou nad primitívnosti jeho príbehov, ja som hltala každú stranu a spolu s Máriou odhaľovala strasti i krásy života. Napriek tomu, že v knihe nenájdete žiadne väčšie dialógy a príbeh nesú hlavne vnútorné monológy či zápisky z denníka hlavnej hrdinky, je to veľmi príjemne čítanie s krásnymi myšlienkami, ktoré vám presýti dušu. Ľudia si dennodenne kupujú drahú motivačnú literatúru a knihu za knihou odkladajú s pocitom, že toto už predsa čítali. Ak chcete zmeniť pohľad na život, zmeňte literatúru. Kľúč ku šťastiu sa môže ukrývať aj v tak nenápadnej knižke, ako je 11 minút.
 Knihy, ktoré by sa vám tiež mohli páčiť:

http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/2014/03/anjel-cliff-mcnish-recenzia.html   http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/2015/02/skuska-zivotom-o-tom-co-zostava.html  

Čítali ste túto knihu? Čo na na ňu hovoríte? Páčila sa recenzia? Prečítate si ju? Máte nejakú obľúbenú myšlienku? A aký je váš názor na tohto autora. Napíšte mi to do komentára! Ale neuberajte ostatných o prekvapenie. Spoilery riadne vyznačte a dajte do nových odsekov :)


Epilóg pre záujemcov: Možno ste si všimli, že som pár dní vypadla. Dúfam, že mi odpustíte, pretože miesto seriálom a knihám som dala prednosť naozaj skutočným ľuďom, za čo sa dožadujem pochvaly! :) Dnes je to Recenzia na 11 minút. Dúfam, že sa vám páčila. Ak áno, nezabudnite mi zanechať nejaký pekný komentár. Ak chcete dostávať novinky z blogu, prihláste sa na odber cez GFC,  Google+ alebo bloglovin.  Teším sa na vás pri nasledujúcom článku a zatiaľ sa majte!

Vaša priateľka Viallen

Menovky: , , ,