Knižná spoveď| Dievča, čo milovalo a nenávidelo knihy

Na bývalom blogu som už raz mala jednu knižnú spoveď- Spoveď knižného maniaka :D - kde som vám trochu priblížila mojich obľúbených knižných hrdinov. (A po pár úpravách sa hádam čoskoro vyskytne aj tu) Teraz sa vraciam znovu so zaujímavými otázkami. Môžete pospytovať seba a prísť na veci, ktoré by vás normálne ani nenapadli. Trochu sa dozviete aj môj postoj. Možno vás trochu prekvapí... Ťažko uveriť, že to dievča, čo tu dnes vyhlasuje, ako má rado knihy, by ich kedysi najradšej pálila. Hmm. Život nám prináša rôzne paradoxy :)

projekt od Fanta Light
1. Si knižný typ?
Po toľkých rokoch, odmietanie každej knihy, ktorá mi prišla pod ruku, škaredej čítanky(ktorá je vlastne škaredá ešte doteraz...) , škriepenia sa s i a y (tie zrúdy ma niekedy ešte stále štvú), začína to byť jasné. Knihomolka od A po Z.




2. Čo tvoji rodičia a príbuzní?
Mama sčítala celú knižnicu ešte skôr, než odišla na druhý stupeň. Často ju obdivujem, ako sa do knihy zakusne a neprestane, kým ju nedočíta. (takých sedem kníh za víkend, to býva normálne) Občas to býva aj ako dobrá diéta, keď ja som už hladná a ona sa iba chystá variť :D
Otec tak za knihami veľmi nejde, ale to neznamená, že v ruke žiadnu nemal. Takže mi sme taká malá sčítaná rodinka.

3. A tvoji rovesníci?
Je to naozaj smutné, ale nie. Taká je už proste doba. Keď niekomu poviem, že čítam, ako by to automaticky znamenalo, že som totálny šprt a debata nejako pohasína. Poznám len pár ľudí, ktorí naozaj čítajú. Nie tak veľmi, len aby im to neublížilo, ale vedia oceniť dobrú knihu...

4.Rozprávali ti vaši alebo tvoji príbuzní rozprávky, keď si bola malá? Ak áno, aké?
Nepamätám, že by sme v rodine mali niekoho, ako Tolkien. Vymyslené príbehy z vlastnej hlavy? Hm...asi nie.

5.Čítali ti rodičia či príbuzní rozprávky, keď si bola malá? Aké?
No, to je už iná káva :) Jednu som obzvlášť zbožňovala. Čo tam po tom, či ju viem aj naspamäť, bez nej by to proste nebolo ono! Názov si už bohužiaľ nepamätám, ale ten príbeh by som vám porozprávala aj dnes. Zlatý príbeh medveďovi a niekoľkých myškách :)



6.Vedela si už pred školskou dochádzkou čítať?
Páni! To už ani neviem. Niečo určite áno, ale či úplne všetko, to ťažko povedať. Pamätám si ale, že ma večne vychovávateľka glbala za výslovnosť. Vraj ju mám príliš tvrdú. Mne to prišlo normálne. Kto dodržiava ľ? Veď to ani nejde :D

7.Aká bola tvoja prvá kniha, ktorú si prečítala sama?
Opice z našej police. Dokonalá knižočka...

8.Bála si sa nejakej rozprávky?
Fajn, horory mi robia problém dodnes, ale rozprávky? Zas nepreháňajme.

9.Aká bola tvoja obľúbená kniha než si išla do školy?
Myslím, že to som spomínala už v päťke :) Zvieratká detskej literatúre kraľujú. U detí je to normálne...

10. Chcela si byť nejakou tvojou obľúbenou postavou?
Iste. Strašne sa mi páčil Leví kráľ. Dlho, dlho som chodievala po štyroch a vrčala :D No čo? Bolo to rýchlejšie a niekedy aj tichšie... A potom tu bola moja Malá morská víla. Tak strašne som sa tešila, keď sme išli prvýkrát k moru. Vyzerala som ju vo vlnách. A vždy potom, čo sme sa vrátili. Vlastne. Ešte stále to tak trochu robím. ;)


11.Mala si v škole problémy s čítaním?
Vlastne, áno. Nenávidela som to. Očami čítam celkom rýchlo. Vždy bývam v škole najmenej stranu dopredu, no čítanie nahlas dodnes nemám rada. Učiteľka mi vravela, že je to nepozornosťou a že mi robí problém sa sústrediť. Môžem snáď za to, že vtedy ma začína zaujímať všetko iné?

12. A čo tvoje spolužiaci?
Neviem. Myslím, že sme to zvládali všetci obstojne. Niekomu lepšie išla matika, iným čítanie. ( ja som nevynikala asi v ničom :D )

13. Mala si nejakú obľúbenú knihu na prvom stupni?
Rozhodne Witch. To bola láska na prvý pohľad. Knihy mi prišli príšerne nudné... Stále mi jedna leží v polici (neprečítaná ), no komixy som pravidelne vyčkávala. Mám celkom slušnú zbierku. A Harry Potter so mnou kráča už od môjho detstva a sme priatelia dodnes :)

14. V puberte sa určite veľa zmenilo...Čo teda na druhom stupni?
Prepukla u mňa obrovská láska k fantasy a písaniu. Dnes sú knihu moji verní spoločníci a pero drahocenný nástroj. Neviem si bez nich predstaviť život. Zlepšila som sa v gramatike i čítaní a moja fantázia, má konečne voľný priechod.



15. A stredná škola? Poprípade vysoká?
Stredná- druhý ročník, takže nejaké zmeny nenájdete. Vkus mám rovnaký, len som toho prečítala viac.

16. Ako sa menil tvoj vkus na jednotlivé žánre?
Prvé boli rozprávočky. Niečo o zvieratkách atď. Potom veľká nenávisť ku všetkému písanému až na pár výnimiek , no myslím, že tá fantasy téma sa ma týkala skoro od detstva.

17. Čítali ste v škole z čítaniek? Do koľkej triedy?
Ježiš, my ju ešte stále máme! A čítame na každej hodine. Je to horor. Myslela som, že keď odídem na strednú, tak sa toho konečne zbavím a ona je tu furt. Hotový nezmar...

18. Museli ste mať v škole čitateľské/kultúrne denníky? Ak áno, ako dlho?
Priznám sa, že to ani neviem, čo je. No pochybujem, že by sa to u nás udržalo....

19. Odporučili ti učitelia nejaké knihy?
Okrem toho aby sme si na začiatku roka kúpili žiacke knižky, tak nikdy. Tá naša bola rada, ak nemusela hnúť ani prstom. Teraz miestami niekto spomenie, čo je podľa nich dobré, ale nie je to priamo odporúčanie.

20. Máš rada povinnú literatúru?
Nie- a nikdy som ani nemala. Tie staré texty od Štúrovcov apod., to sa nedá čítať! Možno je to kus našej histórie, no som toho názoru, že naši slovenskí autori nevydali nič poriadne. ( Je načase to konečne napraviť :D ) Najväčšia hanba pre spisovateľa, podľa mňa, je , práve ak sa dostane do čítanky. Mrzí ma to, Tolkien, aj ty si tam :)

21. A učebnice?
Zatiaľ som nemala takú núdzu, aby som si sadla na posteľ, a len tak na posedenie prečíta celú učebnicu :D Tomu sa asi hovorí "vrchol nudy..."

22. Ako sa k ním chováš?
Snažím sa ich udržať zdravé, i keď my sme mali to šťastie, že po nás išli do šrotu...Rozhodne by som za ne nechcela platiť. Na ten jeden rok je to môj majetok, tak sa podľa toho chovám....

Zaujala som vás aspoň trochu? Ako ste na tom vy? Spravíte si to tiež? 
Ak aj nie, skús mi napísať odpovede aspoň na tri otázky. Som naozaj zvedavá :) Prekvapilo vás niečo alebo ste takéto odpovede skôr čakali? Pozriete si aj ďalšie časti?
Tak sa s vami lúčim :) Vaša Viallen

Menovky: ,