Anjel- Cliff McNish ( recenzia )

Po dlhej dobe som zašla aj do knižnice. V tej našej je to asi tak, že máte pocit, akoby ste boli skôr v múzeu, než knižnici. Tu i najmladšia kniha vypadá na sto rokov. Potrhané, vyblednuté obaly a zažltnuté stránky, keď niektoré vidím, je mi ich až ľúto.. Preto si knihy radšej kupujem. Jedna ma tam však napriek tomu celkom zaujala. Tentokrát s úplne jednoduchým a výstižným názvom Anjel ( Cliff McNish ). Nečakala som zrovná nič svetoborné- ani som sa toho nedočkala- ale celkom príjemne som si pri tom oddýchla.

Menšie priblíženie príbehu:
Freya odjakživa videla anjelov. Keď sa jej ako malej zjavuje prvý v jej detskej izbičke, ešte ani netuší, aká dlhá a strastiplná cesta sa jej práve začína. Samozrejme, jej, ako dieťaťu, nikto neverí, až nakoniec Freya nemá inú možnosť než sa po rokoch priznať k preludom. Lenže anjeli opäť prichádzajú, hľadajú ju, a bohužiaľ už nie len tí svetlí. Musí sa rozhodnúť. Prijme svoje poslanie aj za poznania, že ju to môže stáť život.


"Jedine Bohu je známy počet vyvolených. Niektorí hovoria, že bude spasených toľko ľudí, koľko padlo anjelov." (Tomáš Akvinský)

Dej sám o sebe nie je veľmi zložitý, zápletka rovnako a štýl písania vhodný aj pre menšie deti, čo ma pri knihe, ktorá vraj má byť určená dospelým, celkom prekvapilo. Až potom som sa dozvedela, že toto vlastne vôbec nie je autorov štýl. Väčšina jeho kníh sú vraj thrillery , ktoré sa o fantasy ani neopierajú, no i tak by som teda čakala niečo viac...Neviem. Akčnejšie? Má aj niekoľko takýchto kníh, no o to viac by som čakala, že stvorí niečo zložitejšie. Evidentne je jednoduchosť príbehov najnovším hitom- alebo mám zas iba na také knihy šťastie?

Tým, čo vedia trochu čítať i medzi riadkami ( teda, tí, ktorí sa nad slovami aj trochu zamýšľajú ), táto kniha môže ponúknuť viac, ako iba prostý príbeh tínedžerov. Je to kniha, ktorá človeka dokáže chytiť za srdce a donúti ho trochu sa zamyslieť nad okolitým svetom. Všetci od života čakáme veľa. Čakáme, že sa o ostatných môžeme oprieť, že nám pomôžu sa dostať do obrovských výšin, modlíme sa k Bohu a anjelom, akoby nám mohli nejako pomôcť splniť naše sny a túžby, pri tom však zabúdame na naše vlastné pričinenie. Berieme, berieme, no nič za to nedávame.
Je to začarovaný kruh, ktorým jediným východiskom musí byť zákonite pád...

"Milióny duchovných bytostí sa potulujú svetom, či spíme alebo bdieme."
 
Páčilo sa mi, ako tu autor vykreslil ľudské nešťastie a puto, ktoré viaže anjelov a ľudí. Ako malá som stále snívala, že budem nejako ľuďom pomáhať. Tá predstava sa mi naozaj páčila, no po prečítaní tento knihy, si nie som celkom istá, či by som to vlastne dokázala. Vymeniť svoj život za niekoho iného, koho ani nepoznám, nič o ňom neviem. Kým je, čím je... Miestami som sa až čudovala prečo anjeli vôbec ostávajú s ľuďmi. Pri tom všetkom, čo musia obetovať...No nechcem vám prezrádzať viac než je nutné.
A to najhoršie, keď si niekto musí vybrať medzi rodinou a priateľmi. Koho by ste volili vy? Hlavne ak môžete zachrániť iba jedného? Dokázali by ste s takýmto rozhodnutím vôbec ďalej žiť? Ja si to dosť dobre predstaviť neviem.

"Anjeli sú stále tam kde boli oddávna, obráť kameň a pohne sa krídlo."

Ďalšie, čo sa mi na knihe páčilo (a teraz pozor!). Konečne, po toľkých prečítaných knihách, prvý príbeh bez romantiky! Áno, priatelia, čítate dobre. Žiadne milostné trojuholníky ani dvojuholníky :D( teda dvojice ). Žiadne urevané dievčatká kvôli chalanom. Možno len trochu urevané dievčatká kvôli anjelom (ale ničoho sa nebojte, veď tie sú ústrednými postavami nášho diela). Naopak je tu nádherne vykreslené priateľstvo a láska k rodine. O tom, že človek, aj keby veľmi chcel, nikdy nedokáže celkom zaprieť samého seba. Aj pre tých, čo anjelské témy veľmi nie sú. Táto kniha vám dokáže dať mnoho. Vrelo odporúčam, na dlhé daždivé chvíle, ako sú práve u nás, je to ideálne čítanie.
No? Navnadila som vás trochu? Alebo mi to veľmi nevyšlo? :D Zvolila som trochu iný štýl než pri knihách, ktoré som hodnotila predtým. Budem rada, za každý váš názor. Dúfam, že aspoň u vás svieti slnko :) Majte sa krásne. 

Vaša Viallen

Menovky: , , , ,