True Blood- Pravá krv - Charlaine Harrisová (recenzia)

Jedna z upírskych ság, o ktorej ste už isto počuli. True Blood (Pravá krv) sa teší aj sfilmovanej verzií, respektíve seriálu, natočeného podľa tejto knihy alebo by som radšej mala povedať kníh, keďže som prišla na to, že na svete existuje už dvanásť dielov. (Ďakujem, že ma nikto nevaroval :D )

Ak máte už po krk zlatučkých a milučkých upírikov, môžem vás aspoň trochu potešiť. Tu žiadny nablýskaní Edwardovia nie sú. Pretože toto je svet beštií a krvilačných zrúd prahnúcich iba po jedinom: užiť si s ľuďmi, ako sme my, a potom sa rýchlo vypariť. V tejto knihy neexistujú žiadne morálne zásady, hlavne nie pre túto sortu vyvolených. Takže ak ste si predstavovali upírov, ako jedincov závislých od sexu a krvi s pekným pohárov vína v ruky, možno vás to chytí.
"Mami, on je tak biely!"
"Nie, to my sme bieli, on je mŕtvi..."

Život v ospalom južanskom mestečku Bon Temps narušia dve udalosti záhadná vražda mladej ženy a príchod upírov, ktorí sa tomuto miestu dosiaľ vyhýbali. 
Mladá čašníčka Sookie Stackhousová si nemohla vybrať lepší čas, kedy si s jedným z nich začať! Po prvej vražde však nasleduje druhá a tretia. Vrah si očividne vyberá obete podľa rovnakého kľúča. Sú to mladé dievčatá, ktoré pracujú, ako čašníčky alebo predavačky a občas si rady zašantia s upírmi. Opis sa dokonale hodí aj na Sookie... V kolotoči ľúbostných dobrodružstiev, bojujúcich upírov a rastúceho napätia Sookie okrem mocného priateľa pomáha aj jej nevšedná schopnosť čítať ľudské myšlienky. O upíroch sa dozvie veľa: či im naozaj chutí cesnak, ako často sa holia, ako milujú, ale niektoré tajomstvá sa rozplietajú veľmi pomaly... 

Nehovor "o-ou"! Upíri by vôbec nemali požívať slovo "o-ou."

Mala by som začať tým, že kniha má dobrý nápad. Nový poriadok sveta, kde ľudia vedia o magických bytostiach, teda upíroch, ktorý medzi nimi žijú v ako-takej harmónií, je dosť zaujímavý. Ľudia prekonávajú strach z mŕtvol stávajúcich z hrobu, z údajnej choroby, ktorá môže napadnúť hocikoho len tak, zo dňa na deň, no nie na toľko, aby prijali fakt, že v noci sa stávajú krvnou stanicou pre hladných a krutých upírov. Vymýšľajú prípravky a nútia zaradiť nových obyvateľov do spoločnosti. Samozrejme, nie každý súhlasí. Pozorovať, ako sa s týmto faktom snažia všetci vyrovnať je niekedy dosť vtipné. Ako by ste asi reagovali vy?

Zdoj youtube.com. Tá reklama ma mrzí, ale chcela som to nájsť v češtine a inak sa nedalo...


"Čo keď bude tehotná? Ako bude kojiť dieťa s tesákmi?"
 
Potom prichádza menšie sklamanie. Vlastne, väčšie sklamanie. Kniha má dosť pomalý spád. Točí sa to okolo vyšetrovania záhadných vrážd a všetky dôkazy ukazujú iba na jediného človeka. Neviem ako vy, ale mne by už bolo jasné, že práve on to nebude...
A ako náhle si naša hlavná hrdinka uvedomí, že upíri budú jej nový život, láska až za záhrobie, začala byť pre mňa kniha skoro neznesiteľná.
To už ste mali pocit, že pre hlavných hrdinov neexistuje nič iné iba ako: "Strhneme zo seba šaty teraz alebo potom?" Radšej na posteli alebo rovno na zemi? (Inak neodporúčam mladším čitateľom :D)
Ja nie som zas nejaký zástanca romantiky, ale toto už bolo priveľa aj na mňa. Hlavne, keď o maličkú chvíľku už myslí na svoju mŕtvu priateľku...
Videla som aj pár časti seriálu (Ehm, len asi všetky série... Keď prekonáte pár nechutností, tak sa tam dalo nájsť aj niečo zaujímavé), a myslím, že sa knihe v  mnohom podobá. Ten štýl sa proste nezaprie. Rozhodne však radšej odporučím seriál. Jediné ma mrzí, že vlastne neviem ako to skončí, pretože už ďalšie ani veľmi čítať nechcem, ale nemám rada otvorené kapitoly...
A chcete ešte jeden ďalší dôvod, prečo sa mi to tak nepáčilo ( asi nie, ale máte smolu :D ). Hlavná hrdinka je telepatička. Nášmu upírovi myšlienky čítať nedokáže. Pripomína vám to niečo? Možno aj preto som niekde čítala, že to dostalo prezývku Twilight pre dospelých

"Možno vypadám naivne, ale nie som...To by si si mal zapamätať."
Čo sa mi na knihe páčilo? Sookie. Najprv som si myslela, že je to len ďalšie ufňukané dievča, čo sa nedokáže vyrovnať so svojimi problémami. Ona však nezaliazla pod stôl a nečakala,ako sa to vyvinie. Rada si veci rieši sama a nechce, aby ju ľudia ľutovali. Mnohí v jej svete nedokážu akceptovať upírov, ako by asi brali ju? Nesnaží sa vystavovať svoje schopnosti na obdiv, a preto je taká šťastná,keď nájde Billa. Aspoň pred ním nemusí nič predstierať. Tajiť svoju sexualitu, ani pravé ja. V tomto smere sa mi to páčilo.  

Ďaľšie som nečítala, ale ak mi dovolíte vychádzať zo seriálu- táto séria má veľa nečakaných zvratov. Príbeh je dobre vymyslený a o postavy, ktoré si budete môcť obľúbiť alebo znenávidieť nebude núdza. Jeden y tých nekonvenčných nápadov, čo stoja za pozornosť. Je to len na vás. Buď si to obľúbite, alebo znenávidíte. Nič medzi tým nie je....      
Ďalšie recenzie nájdete v rubrike Books-Recenzie
Čítali ste túto knihu? Videli ste seriál? Aký je váš názor na ne?
Máte nejakú obľúbenú upírsku knihu? Čítate také?
Páčila sa recenzia?
 
Viallen
alias vaša Magicforever :)

Menovky: , , , ,