Temné hmoty-Philip Pullman (recenzia)

Raz za život sa objaví autor detskej literatúry, ktorý je taký výnimočný, že zmení predstavivosť celých generácií. Lewis Carroll, E. Nesbit, C. S. Lewis a Tolkien boli toho príkladom, podobne ako aj Philip Pullman. Jeho knihy zhltne každý od ôsmich do osemdesiatich rokov. Temné hmoty sú najambicióznejšie dielo od čias Pána prsteňov..." ( magazín New Statesman)

Temné hmoty sú spojeným troch kníh Pullmanovej triológie: Prvá kniha je Zlatý kompas, potom Magický nož a Jantárový ďalekohľad.

Kto nepozná knihu, o filme iste počul. O malom dievčatku Lyre žijúcej v paralelnom vesmíre, podobnom, ako je ten náš. Až na to, že ich duše neprebývajú v zvieracích podobách, nazývaných deamonmi. Jej dobrodružstvo sa začne, keď sa jej do rúk dostáva alethiometer , alebo aj Zlatý kompas. Nástroj na odhaľovanie pravdy.
Zlatý kompas je nakrútený podľa knihy nesúcej rovnaký názov.


Zlatý kompas

Nebolo nič horšie ako pozerať záver filmu a povedať si: "Čo to, dopekla?!" Videla som ho viackrát. Snažila som sa odhaliť, čo by sa asi mohlo diať ďalej, všetky tajomstvá...Zbytočne.

Moja zvedavosť prekonala aj moju lenivosť a odniesla ma do knižnice
A čo je najhoršie? Popravde si tú knihu ani tak nepamätám. Nebola jedna z tých, po ktorých by som v mysli mohla siahnuť, premýšľa, prečo sa veci udiali tak, ako sa udiali. Nevravím, že sa mi nepáčila. Strávila som pri nej dlhé noci s rozsvietenou lampičkou s vedomím, že zajtra v škole určite zaspím.

Lyra sa mi páčila najviac v prvej knihe. Už vo filme som vedela, že je to hrdinka podľa môjho gusta: klamárka, neposlušná, so šialenými nápadmi, ale vždy odhodlaná zachrániť a obetovať sa pre svojich priateľov. Popis, ktorý sa vymyká všetkým dievčenským hrdinkám.

Jej vzťah k Rogerovi nesúci sa celou knihou ma dojal najviac. Páčilo sa mi, ako naňho nikdy nezabudla,
a aj keď sa to už zdalo nemožné, stále verila, že mu dokáže pomôcť.

V knihe ma veľmi prekvapila aj Pani Coulterová a jej city k Lyre, pretože vo filme som bola presvedčená, že o všetkom
klame. To, čo (ne)cítila pre mňa doteraz ostáva záhadou. Zato, na akého hnusáka sa premenil jej otec ma šokovalo ešte viac. To sú veci, ktoré vám film neponúkne...

Magický nôž a Jantárový ďalekohľad

Magický nôž je pokračovaním zlatého kompasu. Tu sa veci začínajú zauzlovať, keď Lyra prejde do nášho, aj kopu ďaľších svetov.
Prichádza aj nová hlavná postava v podobe chlapca Willa. A v jantárovom ďalekohľade dej už len vrcholí. Obe deti vlastnia mocné predmety, ale tam kde som čakala veľké BUM, som našla len rozťahaný dej, bez ničoho ďalšieho.

Navonok dobrodružný príbeh je iba metafora na metafore o dospievaní, strate nevinnosti a zakrývajú výsmech cirkvi a náboženstvu. Dvojku som čítala s veľkými ťažkosťami a trojka bola vrátená do knižnice s tým, že som si pozrela koniec- ani ten ma veľmi neuspokojil. Na to, ako za ako veľký trhák to označili, ma to ničím až tak veľmi nechytilo...
Moje odporúčanie je skôr si počkať na film, ktorý mal byť natočený už asi pred piatimi rokmi...

Takže môj konečný pohľad je asi takýto: ***

Čítali ste alebo aspoň počuli o tejto serií?
Prečítali by ste si ju? Zaujala vás?
Čo hovoríte na film Zlatý kompas?
Chceli by ste aj pokračovanie?

Menovky: , ,